zondag 10 maart 2013

OSTAR ?




Dit jaar heb ik de kans om eindelijk de Ostar te varen. In 2009 was ik er niet klaar voor, nu wel. Maar tijd is nu een groot probleem vanwege de drukte op kantoor. Het kan alleen als ik heel zuinig met mijn tijd omga en de periode van afwezigheid zo kort mogelijk maak.

De start is op 27 mei 2013. Dat is al heel snel. Het plan is om de boot begin mei naar Plymouth te brengen, zodra het weer er gunstig uitziet. Het is normaal 3 nachten op zee, dus een lang weekend. Dan terug naar huis en doorwerken tot vlak voor de start. Ik zeil de boot ook niet terug; dat doet Hendrik ten Hoor, die al meer wedstrijden met Home of Jazz heeft gevaren.

 Nieuw grootzeil is klaar. Het zeil met het logo is te kwetsbaar, te high tech, en gaat de overkant niet halen. Geen square top, maar conventioneel. Ik zal varen zonder de grote genaken, maar ik neem wel een kleine gennaker en een code zero mee. Bakstagen en check-stays om de mast extra te ondersteunen en de voorstag op spanning te houden. Fuel Cell voor de nodige Amps. Nieuwe mastvoetblokken, twee nieuwe stoppers voor dikkere vallen, nieuwe organisers op het dek. Bootje is klaar. Nu ik nog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten